21 Nov Οι μικροσυναλλαγές εκτοξεύουν τα κέρδη των videogames
Τελικά το τζάμπα πληρώνεται ακριβά… Όταν ο Σιγκενόρι Σουζούκι έπαιζε βιντεοπαιχνίδια ως μαθητής, ξόδευε εκατοντάδες δολάρια κάθε χρόνο για τίτλους όπως το Final Fantasy. Τώρα ο 42χρονος κάτοικος του Τόκιο παίζει δωρεάν παιχνίδια, ανάμεσά τους και το Fate/Grand Orderτης Sony, αλλά ξοδεύει περισσότερα χρήματα – κάθε χρόνο του φεύγουν χιλιάδες δολάρια σε αγορές εντός του παιχνιδιού, που περιλαμβάνουν σπάνιους χαρακτήρας και ειδικές στολές.
Παίκτες σαν τον Σουζούκι έχουν μεταμορφώσει τη βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών τα τελευταία χρόνια, δίνοντας σε εταιρείες όπως η Sony και η Electronic Arts νέους τρόπους να κερδίζουν χρήματα χωρίς να χρεώνουν την αγορά του παιχνιδιού. Και αφού οι κατασκευαστές παιχνιδιών για smartphones έδειξαν πόσο κερδοφόρα μπορεί να είναι αυτή η μέθοδος, οι υπόλοιπες εταιρείες την εφαρμόζουν τώρα σε τίτλους για PC ή κονσόλες, όπως οι FIFA και Grand Theft Auto.
Οι εταιρείες κερδίζουν πολλά δισεκατομμύρια περισσότερα σε σχέση με την παλιομοδίτικη προσέγγιση της πώλησης ενός DVD-Rom σε κουτί έναντι 60 δολαρίων. Οι μετοχές τους σημείωσαν ράλι 110 δισ. δολαρίων φέτος και αν σε αυτές προσθέσουμε την κινεζική Tencent Holdings, που η βασική δραστηριότητά της είναι τα παιχνίδια με μικροσυναλλαγές, το ποσό φτάνει τα 370 δισ. δολάρια.
«Το μοντέλο των μικροσυναλλαγών επιτρέπει στους παίκτες να ξοδεύουν όσα χρήματα θέλουν και για όσο θέλουν», εξηγεί ο Μάικλ Πάχτερ, αναλυτής στη Wedbush Securities.
Δεν είναι όμως όλοι ευχαριστημένοι. Οι παίκτες έχουν αρχίσει να δυσανασχετούν με τις συνεχείς πιέσεις για έξτρα πληρωμές. Η Electronic Arts δέχτηκε βροχή παραπόνων για το παιχνίδι της Star Wars: Battlefront II που κυκλοφόρησε την περασμένη Παρασκευή, γιατί επέτρεπε σε παίκτες που επιθυμούσαν να πληρώσουν παραπάνω, να αποκτήσουν πλεονέκτημα έναντι των υπολοίπων. Μία μέρα πριν την κυκλοφορία, η EA απέσυρε όλες τις μικροσυναλλαγές από το παιχνίδι. Πολλοί φοβούνται ότι η βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών επαναλαμβάνει λάθη του παρελθόντος, όταν εταιρείες όπως η Zynga έχασαν εκατομμύρια χρήστες γιατί έβαλαν έβαλαν πρώτο το κέρδος.
Η EA δεν είναι το μοναδικό πρόσφατο παράδειγμα. Τον περασμένο Οκτώβριο η Microsoftαναγκάστηκε να κάνει παρόμοιες αλλαγές στο παιχνίδι Forza Motorsport 7, ενώ πολλοί τα έβαλαν με το Shadow of War της Time Warner γιατί ήταν αδύνατον να το ολοκληρώσεις πλήρως χωρίς να πληρώσεις.
Ο Όουεν Μαχόνεϊ, διευθύνων σύμβουλος της Nexon, υπήρξε πρωτοπόρος των μικροσυναλλαγών στην αγορά της Νότιας Κορέας πριν από δύο δεκαετίες. Το online παιχνίδι ρόλων MapleStory είναι κερδοφόρο εδώ και 14 συναπτά έτη. Η Nexon προέβλεψε διπλασιασμό των λειτουργικών της κερδών για φέτος και οι μετοχές της έχουν σχεδόν διπλασιάσει την αξία τους, δίνοντας στην εταιρεία αξία αγοράς 13 δισ. δολαρίων.
Στην Ασία εταιρείες σαν την Tencent υιοθέτησαν τη συγκεκριμένη προσέγγιση στις αρχές των 00s, ενώ στη Δύση την έκανε δημοφιλή η εταιρεία Zynga με παιχνίδια στο Facebook όπως το Farmville. Η King Digital Entertainment την έφερε στα smartphones με το Candy Crush Saga. Στα αποκαλούμενα free-to-play παιχνίδια το 2% των παικτών φέρνουν το 50% των εσόδων. Μιλάμε για παίκτες που ξοδεύουν τουλάχιστον 500 δολάρια το μήνα.
Το μυστικό της επιτυχίας
Με την τεράστια εμπειρία του, ο Μαχόνεϊ θεωρεί ότι το μυστικό για να είναι όλοι ευχαριστημένοι βρίσκεται στην ισορροπία τριών παραγόντων: χαμηλές τιμές, δίκαιες απαιτήσεις και προσαρμογή στην κουλτούρα κάθε χώρας. Αυτό σημαίνει, για παράδειγμα, ότι αγορές εντός παιχνιδιού θα πρέπει να μπορούν να κάνουν τόσο οι επιχειρηματίες όσο και οι φοιτητές. Σημαίνει επίσης ότι οι αγορές αυτές δεν θα πρέπει να προσφέρουν τόσο μεγάλο πλεονέκτημα σε αυτούς που τις πραγματοποιούν, ώστε να κερδίζουν πάντα. Η στρατηγική pay-to-win εξοργίζει τους gamers. «Αν κάνεις λάθος σε αυτά, οι παίκτες θα αποχωρήσουν μαζικά και σχεδόν ταυτόχρονα», υποστηρίζει ο Μαχόνεϊ. Όπως συνέβη με τη Zynga, που μόνο μέσα στο 2013 είδε 200 εκατομμύρια παίκτες να αποχωρούν από τα παιχνίδια της.
Μετά την εισαγωγή των μικροσυναλλαγών στους υπολογιστές και τις κονσόλες, το 70% των εσόδων στη βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών προέρχεται από εκεί. Ωστόσο η ισορροπία είναι λεπτή και το παιχνίδι επικίνδυνο. Το βασικό πρόβλημα είναι ότι οι εταιρείες προσθέτουν μικροσυναλλαγές σε παιχνίδια για τα οποία έχουν ήδη χρεώσει τον παίκτη 60 δολάρια για την αγορά τους. Την περασμένη εβδομάδα ο διευθύνων σύμβουλος της EA, Τζεφ Γκέρστμαν δήλωσε ότι η εταιρεία μελετά τη δωρεάν διάθεση βασικών της τίτλων, όπως τα παιχνίδια FIFA και Madden NFL.
Το διαβάσαμε στο insider.gr
No Comments